Hepatotoksyczność indukowana lekami

W swojej znakomitej recenzji dotyczącej uszkodzenia wątroby wywołanego przez lek, Lee twierdzi, że N-acetylocysteina niezawodnie zapobiega uszkodzeniu wątroby, jeśli leczenie rozpocznie się w ciągu 12 do 24 godzin po przyjęciu acetaminofenu. To jest niepoprawne.
N-acetylocysteina jest prawie powszechnie skuteczna, gdy podaje się ją w ciągu 8 do 10 godzin po ostrym przedawkowaniu acetaminofenu, ale jej skuteczność przeciwdepresyjna znacznie później zmniejsza się.1,2 Większość pacjentów po opóźnieniu nadal powinna otrzymywać antidotum, 1,3 ale lekarze powinni w takich przypadkach należy zachować czujność na wypadek ostrej niewydolności wątroby.
David N. Juurlink, MD, Ph.D.
University of Toronto, Toronto, ON M4N 3M5, Kanada
david. [email protected] on.ca
3 Referencje1. Smilkstein MJ, Knapp GL, Kulig KW, Rumack BH. Skuteczność doustnej N-acetylocysteiny w leczeniu przedawkowania acetaminofenu: analiza krajowego badania wieloośrodkowego (1976 do 1985). N Engl J Med 1988; 319: 1557-1562
Full Text Web of Science MedlineGoogle Scholar
2. Prescott LF, Illingworth RN, Critchley JA, Stewart MJ, Adam RD, Proudfoot AT. Dożylna N-acetylocysteina: leczenie z wyboru w przypadku zatrucia paracetamolem. Br Med J 1979; 2: 1097-1100
Crossref Web of Science MedlineGoogle Scholar
3. Keays R, Harrison PM, Wendon JA, i in. Dożylna acetylocysteina w wywołanej paracetamolem niewydolności wątroby wywołanej paracetamolem: prospektywna kontrolowana próba. BMJ 1991; 303: 1026-1029
Crossref Web of Science MedlineGoogle Scholar
W swoim artykule przeglądowym na temat hepatotoksyczności indukowanej lekami (wydanie z 31 lipca), Lee stwierdza, że każdy lek ma swój własny schemat uszkodzenia. Ta dyskusja może prowadzić do nieporozumienia wśród czytelników, którzy nie są obeznani z rozpoznaniem reakcji hepatotoksycznych. W rzeczywistości istnieje wiele przykładów mieszanych zdjęć obrażeń. Wśród starszych leków, na przykład, klawulanian amoksycyliny ma tendencję do powodowania cholestatycznego lub mieszanego wzorca urazu, chociaż często zgłaszano również uszkodzenie komórek wątrobowych, 2, jak również uszkodzenie hepatocytowe i cholestatyczne lub mieszane z nimesulidem 3 lub troglitazonem. Ważne jest, aby lekarze podejrzewali podejrzenie hepatotoksyczności ze świadomością, że dany lek może powodować różne rodzaje urazów. Aby dodatkowo podkreślić, że podpis leku jest mało pomocny w ocenie związku przyczynowego, żadna z klinicznych skal diagnostycznych użytych do oceny skutków hepatotoksycznych4 nie obejmuje pytań dotyczących wzorca uszkodzenia wątroby wywołanego przez podejrzewany lek.
Raul J. Andrade, MD, Ph.D.
N. Med. M. Isabel Lucena
Hospital Universitario, 29071 Malaga, Hiszpania
[email protected] es
4 Referencje1. Lee WM. Hepatotoksyczność indukowana lekami. N Engl J Med 2003; 349: 474-485
Full Text Web of Science MedlineGoogle Scholar
2. Brown SJ, Desmond PV. Hepatotoksyczność środków przeciwdrobnoustrojowych. Semin Liver Dis 2002, 22: 157-167
Crossref Web of Science MedlineGoogle Scholar
3. Andrade RJ, Lucena MI, Fernandez MC, Gonzalez M. Śmiertelne zapalenie wątroby związane z nimesulidem. J Hepatol 2000; 32: 174-174
Crossref Web of Science MedlineGoogle Scholar
4. Lucena MI, Camargo R, Andrade RJ, Perez-Sanchez CJ, SanchezDe La Cuesta F Porównanie dwóch skal klinicznych do oceny związku przyczynowego w hepatotoksyczności. Hepatology 2001; 33: 123-130
Crossref Web of Science MedlineGoogle Scholar
W kontekście przeglądu hepatotoksyczności wywołanej lekami, ważne jest wspomnieć o zespole Reye a – ostrej niewydolności wątroby, która może wystąpić po przyjęciu kwasu acetylosalicylowego podczas niektórych infekcji wirusowych, szczególnie u dzieci.1
Emmanuel Andres, MD
Hôpitaux Universitaires de Strasbourg, 67091 Strasbourg, France
Odniesienie1. Glasgow JF, zespół Middletona B. Reye a – wgląd w przyczynowość i rokowanie. Arch Dis Child 2001; 85: 351-353
Crossref Web of Science MedlineGoogle Scholar
Lee nie wspomina heparyny w swoim przeglądzie hepatotoksyczności indukowanej lekami. Physicians Desk Reference donosi, że znaczące zwiększenie aktywności aminotransferazy asparaginianowej i aminotransferazy alaninowej zostało stwierdzone u wysokiego odsetka pacjentów, którzy otrzymali heparynę sodową, i to odkrycie zostało ostatnio potwierdzone również w odniesieniu do heparyny drobnocząsteczkowej. 2 Ponadto, poszukiwanie literatury ujawnia dwa doniesienia o odwracalnej cholestatycznej reakcji wątroby podczas leczenia heparyną.3,4 Mechanizm hepatotoksyczności heparyny nie jest znany, ale związek czasowy i przebieg po odstawieniu leku może być sugestywny reakcji idiosynkratycznej. Heparynę należy dodać do listy leków potencjalnie hepatotoksycznych.
Roberto Manfredini, MD
Benedetta Boari, MD
Massimo Gallerani, MD
University of Ferrara, I-44100 Ferrara, Włochy
[email protected] to
4 Referencje1. Poradnik lekarza. 52 ed. Montvale, NJ: Medical Economics, 1998.
Google Scholar
2. Carlson MK, Gleason PP, Sen S. Podwyższenie aktywności aminotransferaz wątrobowych po zastosowaniu enoksaparyny: opis przypadku i przegląd niefrakcjonowanej i niskocząsteczkowej hepatotoksyczności heparyny. Pharmacotherapy 2001; 21: 108-113
Crossref Web of Science MedlineGoogle Scholar
3. Olsson R, Leonhardt T. Cholestyczna reakcja wątroby podczas leczenia heparyną. J Intern Med 1991; 229: 471-473
Crossref Web of Science MedlineGoogle Scholar
4. Manfredini R, Boari B, Regoli F, Gallerani M. Cholestyczna reakcja wątroby i leczenie heparyną. Arch Intern Med 2000; 160: 3166-3166
Crossref Web of Science MedlineGoogle Scholar
Odpowiedź
Dr Lee odpowiada: Hepatotoksyczność indukowana lekami jest złożonym tematem i każda próba kompleksowego przeglądu może być zawsze ulepszona. Dr Juurlink słusznie zauważył, że zasugerowałem, że stosowanie N-acetylocysteiny w ciągu 12 do 24 godzin po spożyciu acetaminofenu zapobiega obrażeniom. Można lepiej powiedzieć, że stosowanie N-acetylocysteiny w ciągu 24 godzin zapobiega ciężkiemu uszkodzeniu wątroby, ale mogą wystąpić różne stopnie zwiększenia aktywności aminotransferaz, jeśli przerwa pomiędzy połknięciem a podaniem antidotum jest dłuższa niż 12 godzin. Jednak bardzo mało, jeśli w ogóle, przypadków śmiertelnych można przypisać acetaminofenowi, jeśli leczenie N-acetylocysteiną rozpocznie się w ciągu 24 godzin. W badaniu cytowanym przez dr. Juurlink, wszyscy pacjenci, którzy zmarli, u których uzyskano pomiary wykazywali podwyższone poziomy aminotransferaz w czasie podawania N-acetylocysteiny, co sugeruje, że minęło ponad 24 godziny od spożycia acetaminofenu, biorąc pod uwagę, że poziomy aminotransferazy nie są podwyższone przed upływem 24 godzin
[hasła pokrewne: alantoina w kosmetyce, staw barkowo obojczykowy ruchy, stomatolog toruń cennik ]
[hasła pokrewne: galgant cena, medyk rzeszów rejestracja, ultradźwięki przeciwwskazania ]